Långdistans och CPL-Ceremoni

13632768_10209835580275543_1406881995_o
Vänern

Hej igen!

Hoppas ni haft en härlig vecka trots åska och regn!

Jag blev inbjuden till min andra CPL-Ceremoni för ett par veckor sedan, en tillställning för att fira och gratulera de studenter som blivit klara med sin utbildning. För mig personligen20160617_130210 var det roligare denna gång då jag lärt känna ett par av de elever som blivit klara under min tid på skolan.

För övrigt har min tid varit uppäten av provskrivning, samtliga transportstyrelseprov för detta block är nu skrivna och känslan kan inte vara bättre. Som sagt har vi haft Meteorologi, COM IFR/VFR, Human Performance och Operational procedures.

Någonting många längtat efter har äntligen kommit – sommarlovet. Däremot har jag har valt att stanna i Göteborg för att få chansen att flyga klart mina långdistans-navigationer. Med tanke på att de flesta åkt hem eller tagit semester finns möjligheten för fler flygpass tillgänglig, perfekt för mig. Den gångna veckan har jag tagit en sväng till Linköping med
mellanstopp i Jönköping. En intressant flygning till en flygplats jag aldrig varit på förut. Känslan när man för första gången kommer in i kontrollzonen till en ny flygplats är svår att beskriva, tusen tankar går genom systemet samtidigt som man försöker få ordning på allt som komma skall, ligger jag rätt med 13639746_10209835580115539_230215502_ohöjden? Har vi några andra flygplan på inflygningen? Hur såg det nu ut med bullerområden? Har jag kollat platen ordentligt?

Arbetsbelastningen ökar markant, men jag älskar det.

13582299_10209835580315544_552346999_oFramöver har jag planerat ett par navigationer till sydöst, bland annat Kalmar vilket jag verkligen ser fram emot! Mycket som händer på flygsidan just nu, jag hoppas att ni uppskattar bilderna så önskar jag er en härlig helg!

 

 

2 reaktioner på ”Långdistans och CPL-Ceremoni

  1. Wilma

    Hej!

    Tycker det är jättekul att följa dig här och är intresserad av denna utbildningen. Vet du om man kan köpa någon bok och läsa på i om just pilotyrket och läroböcker?

    Wilma

    1. Hej Wilma!

      Vad roligt att du är så intresserad av bloggen!
      Gällande läroböcker råder jag dig att vänta tills du eventuellt kommit in på en utbildning eller börjat aktivt studera. De är dyra och vissa ämnen vill jag i eget tycke säga kräver läsas i samband med undervisning.
      Här om dagen såg jag en intressant bok länkas i mitt facebookflöde, jag har inte själv läst den men blev rekommenderad att göra så. Den heter “Att flyga” och är skriven av Maria Küchen.
      Länk hittar du här: http://www.bokus.com/bok/9789127147744/att-flyga/

      Önskar dig en härlig dag och om det är någonting mer du undrar svarar jag gärna! 🙂

Lämna en kommentar