VFR och IFR

Hej och välkommen tillbaka till en ny blogg!

Sen jag lade upp sista bloggen så har en del grejer hänt. Det ha verkligen varit fokus på proven för transportstyrelsen för mig som jag skrev i förra inlägget och som tack och lov så klarade jag proven jag gjorde! Efter det så hade vi genomgångar om instrumentflygning i en vecka eftersom att vi är snart klara med VFR och skulle börja med IFR.

Vad är då VFR och IFR? Jo VFR är en förkortning till Visual Flight Rules och innebär att man flyger visuellt genom att kolla ut. Tillexempel när och på vilken höjd piloten ska svänga för att ställa sig med rullbanans riktning när hen ska landa ligger på pilotens bedömning genom att kolla ut. VFR navigering sker genom att sätta ut punkter på kartan och sedan ta sig fram från punkt till punkt när män flyger. Exempel på punkter kan vara en kyrka eller en ö. Man kan nästan jämföra VFR navigering med ”orientering”. På grund av att man alltid måste ha kontakt med marken så får man inte flyga in i moln och inte heller om det är för låg sikt. IFR är då förkortning till Instrument Flight Rules och innebär att flyga med hjälp av instrument. Det finns ”flygvägar” uppe i luften som man följer med hjälp av att följa indikationer från instrument (nålar som pekar dit du ska och visar vilken höjd du befinner dig på) där av behöver du inte kolla ut och kan flyga i sämre väder med låg sikt och in i moln. Eftersom IFR anses säkrare så måste all kommersiell flygtrafik vara IFR.

Efter veckan med instrument genomgångarna så var det dags för mig att flyga. Jag hade då cirka tio timmar kar att flyga VFR. Så jag började med ett par refresh lektioner eftersom jag inte ha flugit sedan förra sommaren, sedan började jag flyga de lektioner inom kursplanen. Första lektionen var en långnavigation till Linköping. Den flygningen var lite speciell eftersom luftrummet i Linköping är uppdelat i två delar, en civil och en militär. Därför var det en utmaning att vara extra noga och hålla sig i det civila luftrummet, men det gick utmärkt och var kul. Den dagen var det väldigt vindstilla och soligt så jag fick fantastiska vyer. Här nedan är en av dem.

Sedan flög jag en till långnavigation och har nu bara fem VFR timmar kvar där jag ska flyga 300 nautiska mil och göra full stop langning på två olika flygplatser, så det ser jag fram emot!

Lämna en kommentar