Första provperioden

Hejsan!

När jag tittar tillbaka på veckorna sedan mitt förra inlägg slås jag över hur fort tiden har gått. Jag tror att jag hamnade i en slags bubbla under dessa veckor, de flesta dagarna innehöll samma rutin med plugg, antingen på biblioteket eller hemma vid köksbordet, med några få pauser för att äta, duscha och träna. Som jag nämnde i mitt förra inlägg startade jag provperioden med att skriva QT i POF, vilket var mitt tuffaste ämne denna perioden. Inte helt överraskande blev jag underkänd men eftersom jag visste att jag hade tufft för ämnet hade jag ”planerat” för ett underkänt prov så jag fortsatte med min plan och släppte POFen i några dagar. Såhär i efterhand hade det nog varit bättre att fortsätta plugga POF och skriva av det ett par dagar efter, men den erfarenheten har jag med mig till framtida perioder. Anledningen till att jag tror det hade varit bättre att inte släppa POFen är för när jag tog upp den igen en vecka senare, efter jag skrivit av Airlaw och OPP, kändes det som jag tappat en massa och fick börja om.

Jag öppnade min provperiod hos Transportstyrelsen den tionde september och jag visste inte alls vad jag skulle förvänta mig. Jag hade pratat med några från klassen över oss men var ändå otroligt nervös. Jag hade klarat QT i airlaw och opp och planerade att skriva av båda ämnena den dagen för att sedan ta tag i POF dagen efter. Man skriver QT i skolans provsal men proven för Transportstyrelsen(vi kallar dessa prov för luftis) skriver man hemma hos en provvakt. Det finns ett antal provvakter i Göteborg men den som nästan alla på SPU går till heter Mats och han bor ungefär 20 minuter utanför stan, inte alls långt från Säve. Killarna i klassen över oss hade berättat om hans lägenhet men det var ändå väldigt kul att se det med egna ögon. Mats bor i en tvåa och hela hans vardagsrum är fyllt med datorer som vi skriver prov på, även personer från Norge, Finland och Österrike kommer och skriver hos honom ibland. På vägen hem till Mats sken solen och det var nästan 20 grader varmt, det var en jättefin dag även om jag inte riktigt kunde uppskatta det på grund av alla förväntningar. Efter jag kommit hem till Mats fick vi en genomgång om hur allt fungerade, vissa saker var nya som till exempel att man behöver 75% för att bli godkänd, till skillnad från skolan där man behöver 80%, medans andra instruktioner handlade om att man inte fick fuska.

Jag började öppna provet i Airlaw och märkte att upplägget var ganska likt skolans provsystem med fyra alternativ, möjlighet att markera och gå tillbaka och så vidare. Provfrågorna upplevde jag som enklare än de i skolan och jag kände mig tillslut ganska lättad och gjorde mitt prov i lugn och ro. Grejen med luftisproven är att alla frågor slumpas ur en stor frågebank så om man har riktigt otur kan man få ett prov med endast jättesvåra frågor. Som tur är har jag inte stött på ett sådant prov ännu även om jag tyckte vissa prov hade en högre svårighetsnivå än andra. När jag skulle lämna in provet i Airlaw kände jag mig ganska säker men det var ändå svettigt att trycka på ”finish and check result”. Mitt slutresultat var 93% så jag blev såklart jätteglad och gav mig på provet i OPP direkt efter. Det gick också bra och jag kunde gå hem och börja plugga POF med en väldigt bra provdag bakom mig.

Det har varit tufft men jag är så nöjd med mina klasskompisar och mig själv som har skrivit av alla 5 proven i det första blocket och kämpat på trots att det varit svårt. Här nedan kommer lite bilder på Mats och hans mysiga vardagsrum!

Turplatsen!

Härlige Mats!

Jag vill också berätta att jag var uppe och flög en timme i backseat i fredags! Jag fick möjlighet att följa med Fredrik i TFU182 på hans första IFR-lektion och det var jättekul att komma upp ovanför molnen för fösta gången i en DA40. Jag har saknat att flyga så mycket och jag önskar att jag hade möjlighet att hänga med upp oftare men passade på och frågade om jag fick följa med när jag äntligen hade några lediga dagar. Fredrik var jätteduktig och jag ser fram emot att börja flyga IFR om några månader.

Över molnen 🌤
Grymma Fredrik med sin IFR-strut.
Säve kontrollzon 💛

Nu har andra blocket satt igång och vi börjar med att läsa IFR och VRF communications som är den minsta kursen i ATPL så det är ganska skönt. Imorgon börjar vi dock med flight planning och det följs upp av Performance och General navigation och det kommer bli lite tuffare. Allt gott!

/SDIN

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s