Flygförberedelser

Ett flygpass på SPU innehåller mycket mer än bara briefing med en instruktör och själva flygningen. Som student kan man räkna med minst två timmars förberedelse innan flyttpasset börjar, vilket ofta resulterar i mycket tidiga morgnar. Bland annat måste man räkna ut start- och landningssträcka, mass and balance, kolla vädret, göra en preflight samt se till att vara utvilad, frisk och ha mat i magen. I detta inlägg tänkte jag berätta lite om de förberedelser som måste göras innan man kan sätta sig i flygplanet och flyga iväg!

SHMI skriver load sheet och beräknar startsträcka.

Anledningen till att det är så viktigt att se till att lasta flygplanet rätt med både passagerare och eventuellt bagage är som med allt annat inom flyget- det ska vara säkert! Det finns många dokumenterade olyckor som har med massa och balans att göra, där tyngdpunkten av någon anledning plötsligt förflyttats och därmed gjort att flygplanet slutat flyga. För att se till att vi flyger säkert, fyller vi i ett load sheet inför varje flygning där vi räknar med bränsle, passagerare och bagage.

Inför flygningen så kontrollerar vi vädret noggrant både på Säve och på närliggande flygplatser som Trollhättan och Landvetter. För att flyga VFR(Visual Flight Rules) behövs generellt bra väder så det gäller att ha is i magen under den här delen av året.

I’m safe!

Som jag nämnde tidigare så är det även viktigt att du som flyger ser till att ha en bra dagsform. Som pilot förväntas du kunna ta snabba beslut och agera rätt i alla situationer så det gäller att ha rätt förutsättningar för att kunna flyga så bra som möjligt. Vi har en checklista som listar allt man måste tänka på innan en flygning, I’m safe: Illnes Medication Stress Alcohol Fatique Eat.

TOME kontrollerar oljemängd.

Preflight inspection

Lika viktigt som att kolla väder och se till att vara utvilad är det att kontrollera flygplanet och se till att det är flygvärdigt inför en flygning. I en preflight inspection kontrollerar man bland annat däcken, bromsarna, ljusen, pitotvärmen, oljemängden och dubbelkollar bränslemängden. Man dränerar även alla tankar på lite bränsle för att se till så det är fritt från smuts och vatten som annars riskeras dras in i motorn. Sedan granskar man alla dokument i flygplanet och försäkrar sig om att försäkringar och nästa service inte har gått över tiden.

När vi inte pluggar eller flyger så sitter vi ofta i ett avstängt flygplan inne i hangaren och övar flöden för våra checklistor. Alla flygplan har olika checklistor som man måste gå igenom i olika faser i flygningen, bland annat finns en för rutiner innan man startar motorn och en med rutiner när man nått 500 fot. Enligt skolans regler ska vi kunna checklistorna utantill så därför krävs mycket övning i flygplanet när man inte flyger! Nedan finns en video på när TOME kör sitt flöde för before engine start checklist.

Ha det gött!

/SDIN

DAMO kollar fästet på sidrodret.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s