Utbildningens slut närmar sig

Hej alla läsare!


Veckorna går och vi går mot kallare tider. Jag börjar nu närma mig de sista flygtimmarna där vi övar på specifika saker inför uppflygningen. Då repeterar vi vissa övningar som anses vara svårare eller man behöver träna mer på. Så de senaste veckorna har det blivit en hel del enroute flygning. Ni som följer Svensk Pilotutbildning på Instagram kanske såg att BENA och jag var på en helg trip till Groningen i Nederländerna?

lrg_dsc02160

En sak som jag har märkt stor skillnad på nu vid flygning under vintertider är isbildning. I moln där temperaturen är ca 3 grader eller kallare finns det risk för isbildning på flygplanet. Eftersom moln består av små vattendroppar, som i dessa temperaturer är underkylda, så fryser de till is när det träffar flygplanet. Det är inte önskvärt att få is på t.ex framkanten på vingar och stabilisator. Det stör då luftflödet över vingarna och ökar risken för stall, en situation vi inte vill hamna i. 
För att undvika detta så finns det väderprognoser som prognostiserar isbildning. Vi har även ett anti-ice system på våra DA42or. Det är en glykolbaserad vätska (TKS) som pumpas ut genom små hål på framkanten på vingen och stabilisator. Glykolen sänker vattnets fryspunkt och därmed motverkar isbildning

img_7875-1

Finn ett ”fel” i bilden? – lämna svar i kommentarerna

Efter nyår åker vi ett gäng till Riga på MCC utbildning. Där vi kommer att lära oss samarbeta i en tvåpilots miljö. Mer inlägg om det kommer!


Fly Safe!


/EGWI


Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s