Final Preparations

Foto: John KällgrenIgår flög jag final check, ett pass som ska spegla uppflygningen så mycket som möjligt för att se hur man ligger till, och idag flög jag de sista timmarna jag behöver innan uppflygningen. Det gick bra och jag känner mig väl förberedd inför uppflygningen som blir av nu på fredag!

Det man ska visa prov på vid skill test (uppflygning) för instrumentbehörighet är att man behärskar instrumentflygningens olika moment, t.ex. olika approacher och holdings, samt att man ska kunna hantera flygplanet på ett tillförlitligt sätt. Den första delen av testet är dock teoretisk och här ska man redovisa en planerad instrumentflygning ESGP-ENBR (Säve – Bergen i Norge) med allt vad vad det innebär. Sen när det är klart är det dags för själva flygningen, som är planerad att bli ungefär 1h lång och där man på Säve flyger alla de olika procedurer som krävs. Just nu känner jag mig inte så nervös, men det kommer nog att ha ändrats tills på fredag. Ska bli kul med lite utmaning!

Foto: John KällgrenNästa vecka påbörjar jag CPL utbildningen där första passet är inskolning på skolans DA20, en flygplanstyp jag ännu inte flugit men som används en del under CPL. Som man kan höra på namnet så är det inte jätte stor skillnad på en DA40 och en DA20, så det blir nog inga större problem! Skillnaderna är att DA20 har plats för 2 personer och att den går på AVGAS (Flygbensin), sen är det såklart skillnad på fartområdet.

Skulle varit perfekt om nu vädret kunde se till att hålla i sig nästa vecka, då jag behöver det i min visuella flygning. Vi får hoppas på det!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s