Pilot in Command

Nu har man tillslut fått sin första PIC tid. Idag flög jag för första gången helt själv, och det var en känsla jag aldrig kommer att glömma!

Veckan började med att jag, tillsammans med Robin Rosengren, gjorde en Progress check. Det är precis som det låter, ett flygpass där flyginstruktören bedömer hur långt man kommit i sin utbildning, och om man är redo för sitt första EK (Enkelkommando).
Eftersom vi var två elever som båda skulle göra Progress check, så passade vi på att flyga till Trollhättans flygplats. Robin började, startade på Säve flygplats och flög till Trollhättan. Väl där så bytte vi plats och jag tog över. Efter att jag gjort ett par Touch and go landnings på Trollhättan så styrde vi tillbaka mot Säve. En-route mellan flygplatserna så fick jag, precis som Robin innan mig, visa vad jag lärt mig. Från simpla saker som att svänga i planflykt, till nödförfaranden och utgång ur stall.

Det gick fint och som sagt flög vi idag vårt första pass som PIC, Pilot in Command. Det går till så att man börjar flygningen med sin instruktör, som följer med för att känna av dagsformen och väderförhållandena. Första EK passet så ligger man i varvet, vilket innebär att man flyger runt flygplatsen och gör Touch and go landings. Vi flög några varv, och efter det kände både jag och min instruktör oss redo att släppa mig på min första solo flygning. Jag landade och släppte av honom, för att sedan taxa (köra flygplanet på marken) ut och göra mig redo för att lyfta igen. Det är inget avancerat man gör, men känslan är oslagbar när man kommer upp i luften och verkligen flyger själv! Tog nog ett varv innan jag verkligen förstod det själv.

Igår var vi på ett litet studiebesök hos tornet, alltså där flygledarna på Säve flygplats sitter. Det var mycket intressant att se flygverksamheten från deras perspektiv, och man hade en riktigt bra utsikt från tornet! Att jobba i Säve tower verkar väldigt hemtrevligt, de hade en liten tv-hörna uppe i tornet och flygledarna var väldigt trevliga. Det är av Säve tower som man får klareringar (godkännande) att flyga inom Säve kontrollzon, t.ex. start och landning.

Nu börjar veckan gå mot sitt slut, och med den vår sista vecka med schemalagd PPL teori. Nästa vecka har vi självstudier inför våra QT och prov för Luftfartsverket. När de är avklarade så är det extra mycket flygning som gäller! Jag längtar.

Annonser

En reaktion på ”Pilot in Command

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s